CINÉMA PRIVÉ 

Demoni

uto 15. januar 2013.

 

Beograd, sredina osamdesetih…

Jedan italijanski horor puni bioskopske sale… Projekcije u 20. oktobru su uvek rasprodate, traži se karta više, tapkaroši zadovoljno trljaju ruke…

Po gradu se priča da je film toliko strašan da izaziva noćne more i mokrenje u krevetu (što, naravno, samo još više doprinosi opštoj pomami)... Pošto sam bio previše mali da bih išao sam u bioskop, ubedio sam tetku Cacu  da me povede na jednu od projekcija.

Ostalo je istorija.

Ako neki film treba da se “okrivi” za to što sam sve ove godine odani horor poklonik, neka glavna krivica padne upravo na Bavine Demone. Imena koja stoje iza ovog paklenog zamešeteljstva spadaju u sam vrh italo horora osamdesetih: Dario Arđento (producent, ko-scenarista), Klaudio Simoneti (muzika), Mikele Soavi (asistent reditelja), Serđo Stivaleti (specijalni efekti) i Lamberto Bava (reditelj, ko-scenarista). Glavne uloge su poverene Urbanu Barberiniju (Opera) i (tada) prelepoj Nataši Hovi.

Posle napete uvodne sekvence u podzemnoj železnici, Bava nas “uvodi” u bioskop Metroplol u kome se odigrava veći deo filma.

Foaje Metropola je priča za sebe. Tu su izloženi posteri žanrovskih klasika, među kojima su: Metropolis, Nosferatu, Četiri muve na sivom somotu, Terminator… Posteri su zaista dobar i originalan način da se pokaže zahvalnost jer su neki od ovih naslova poslužili kao direktna inspiracija za Bavin film: naslov Langovog filma zvuči gotovo identično kao ime bioskopa u kome se odvija radnja; lik koga tumači Mikele Soavi definitivno podseća na Švarcenegerovog Terminatora; dok su naslovni demoni varijacija na Muranauovog Nosferatua… Lamberto Bava ne zaboravlja ni svog legendarnog oca Marija Bavu: “promotivna” maska koja igra ključnu ulogu u Demonima je zapravo replika obrazine koja je “krasila” lice Barbare Stil u filmu Demonska maska...

Skupinu raznovrsnih likova, koji su se okupili kako bi prisustvovali besplatnoj projekciji, predvode drugarice Šeril i Keti, koje su pobegle sa časa kako bi uživale u besplatnom filmu, i dva druga, Džordž i Ken, koji se pridružuju devojkama kako bi im pravili društvo i čuvali strah kada se ispostavi da je film iznenađenja horor. Zaplet filma u filmu je jednostavan: četvoro mladih avanturističkog duha se spušta u grobnicu u kojoj je sahranjen Nostradamus (da, onaj Nostradamus)! Posle kraćeg lutanja mračnim hodnicima prekrivenim paučinom, radoznalci pronalaze kriptu u kojoj počiva čuveni francuski prorok i odlučuju da zavire unutra. Ovaj postupak rezultira pronalaženjem misteriozne maske (koja je identična onoj u foajeu Metropola) i oslobađanjem više stotina godina stare kletve koja svoje žrtve pretvara u sadističke mašine za ubijanje…

Jedan od glavnih vizuelnih kvaliteta ovog filma unutar filma leži u činjenici da Bava uz puno stila prepliće događaje na bioskopskom platnu sa događajima u samom bioskopu. Odblesak baterijske lampe razvodnice dobija svoj kinematografski ekvivalent u svetlima motora na filmu. Rana mladića na filmu počinje da krvari u isto vreme kada i ogrebotina prostitutke, crnopute Rozmeri, koju je zadobila dok je probala pominjanu masku izloženu u foajeu. Kasnije, cepanje šatora i vrisci devojke na filmu se poklapaju sa pozivima u pomoć Rozmerine koleginice Karmen, koja noktima, s unutrašnje strane, pokušava, i uspeva, da razdere bioskopsko platno kako bi pobegla od svog demonskog progonitelja… U trenutku kada Karmen, iskoči iz platna pred šokiranu publiku, veze između filma i “stvarnosti” će biti nepovratno pomešane (ovu izuzetno efektnu scenu je, u variranom obliku, “pozajmio” Kevin Vilijamson za završnicu uvodne sekvence Krejvenovog Vriska 2). Identifikacijom sa junacima filma, gledalac biva, na najefektniji mogući način, uvučen u centar krvavih događaja u Metropolu. Ako su demoni mogli da iskoče iz platna Metropola, zašto se nešto slično ne bi moglo dogoditi u 20. oktobru?

Dinamici Demona doprinosi činjenica da se zaraza zbog koje se ljudi pretvaraju u krvožedna zubata čudovišta izuzetno brzo širi. Dovoljna je mala ogrebotina ili kontakt sa telesnim tečnostima zaraženog i već desetak minuta kasnije (mada vremenski raspon može da varira u zavisnosti od potreba scenarija) imamo novog člana demonske legije! Za razliku od zombija, demoni su izuzetno pokretljivi i prilično inteligentni što ih čini opasnijim protivnicima. Ljubitelji specijalnih efekata će moći do milje volje da se naslađuju: Stivaleti ne štedi na protetici, lateksu i veštačkoj krvi! Naravno, italijanski stručnjak za specijalne efekte nije imao na raspolaganju milionski budžet jednog američkog A filma ali se sasvim solidno snašao sa onim što mu je bilo na raspolaganju. Transformacija Karmen u demona je posebno upečatljiva i evidentno je da je nije bilo lako realizovati sa relativno skromnim sredstvima koja su uložena u film. Ipak, krajnji rezultat je, gotovo u potpunosti, iznenađujuće uverljiv i efektan. Kandže koje rastu, zubi koji se krive i ispadaju, eksplodirajući čirevi puni zelene sluzi i plamteće crvene oči neće ostaviti ravnodušnim ni najzagriženije poklonike hardcore horora. Utisak Stivaletijevog krunskog dostignuća donekle kvari sekvenca sa neuverljivim palacajućim jezikom koja je krajnje zabavna ali deluje lažno. Ipak, o kvalitetu specijalnih efekata sasvim jasno govori činjenica da su, većim deliom, efektni i gotovo tri decenije od nastanka filma.  

Naravno, Demoni nisu film na koji će zvanična filmska kritika da gleda s naklonošću. Brižljivo izbrušen, višeslojan scenario, koherentna piča bez nelogičnosti, detaljno razrađeni likovi, vrhunska dramska dostignuća glumaca, bezprekorni efekti… Sve to NEĆETE naći u Demonima. Film Bave mlađeg je jedan prvorazredni popcorn flick koji se ne stidi onog što jeste. Uz to, radi se o italijanskom horor popcorn flick-u što definitivno dozvoljava da se mašta pusti s lanca. Nikakva auto-cenzura ovde nije postojala. Na snimanje su doneti vagoni veštačke krvi i sluzi, i zabava je mogla da počne!

Verujte, odlazak u bioskop nikada nije bio toliko uzbudljiv i zabavan kao sredinom osamdesetih.

 

 

 

Đorđe Bajić

Đorđe Bajić je pisac, krtičar i prosvetni radnik iz Beograda.

komentari (0) ostavite komentar


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Šta je 642 

BY SONJA RADAKOVIĆ

 what is this? 
ned 21. maj 2017.
 
 
 
 

MOST WANTED

Irena Škorić Maja Maljević Stanislav Mirković Bibi Netanjahu Dejvid Kameron Agitpop 642 Angela Merkel Milena Vukmirović Irina Simić Apple Čiča Vuk Jeremić Mit Romni Beba Kapičić Doktor Dum Dejana Vučićević Ana Maria Rossi Amerika Bret Iston Elis Britanija Maja Kojović Ahmadinedžad SFRJ Jelena Novaković Marina Marković Dimitrije Vojnov Josip Broz Tito Mirko Ilić Mats Staaub Barak Obama Kejt Mos Đorđe Stojanović Bogomir Doringer Bratislav Pantelić Srbija Kosovo Evropska unija Tijana Kojović TKV Amfilohije Parobrod Aleksandar Maćašev 30. februar Stiv Džobs Jelena Đurović Nenad Radujević Ivan Grubanov EU Tijana T. Marija Pavlović Jugoslavija Aleksandar Đorđević Kristofer Hičens
NATO

European Union

Doba Nevinosti