Dan posle

pet 24. april 2015.


Avala, dan posle

Prodajom preduzeća Avala film prodata su i producentska prava na sve filmove koje je Avala producirala.

To znači da novi vlasnik Avala filma ima producentska prava (što ne treba mešati sa autorskim pravima) na te filmove, među kojima se nalaze ostvarenja Dušana Makavejeva, Želimira Žilnika, Miše Radivojevića; od Slavice do Sabirnog centra i još nekoliko stotina drugih jugoslovenskih filmova.

Zašto je prodaja producentskih prava Avala filma problem?

Odgovor je jednostavan. Za svako javno prikazivanje tih filmova, bilo da se emituju na televiziji, puštaju studentima filmskih škola, pripremaju, izdaju ili prodaju u novim digitalnim oblicima (DVD, Bluray, itd.), mora se tražiti dozvola nosioca producentskih prava. Ukoliko, na primer, želim na napravim dokumentarni film u kome koristim inserte iz nekih od Avalinih filmova, ja moram da imam dozvolu nosioca producentskih prava.

Šta menja činjenica da su producentska prava na te filmove prešla iz vlasništva Avala filma, preduzeća koje je bilo društvena svojina, u vlasništvo firme koje pripada ne-znamo-tačno-kome?

Prvo, zato što novi vlasnik Avale može da dođe i kaže: “meni je Desant na Drvar partizanština i zato nikad više nikom neću dati dozvolu da taj film emituje, prikaže, izda na DVD-ju, itd.” Problem je što jedan čovek može da odluči da neki filmovi zauvek nestanu iz javnog prikazivanja, a ti filmovi su pobednici festivala u Kanu, Veneciji, Berlinu, Karlovim Varima i imaju kulturnu vrednost koja ne sme zavisiti od dobre volje jednog čoveka. A nije umirujuća činjenica da nakon ovoliko medijske buke novi vlasnik nije otkrio svoj identitet, niti se obratio direktno javnosti.

Drugo, zato što će novi vlasnik moći da naplati koji god iznos on želi za prikazivanje tih filmova – da traži 2,000 evra za dozvolu da se Tito i ja prikaže na retrospektivi filmova Gorana Markovića, ili da traži 10,000 evra za dozvolu da se upotrebi 2 minuta iz filma Prekobrojna u dokumentarnom filmu o karijeri Milene Dravić. Zašto nam se čini da je to nepravedno? Zato što su ti filmovi finansirani društvenim sredstvima, zato što je Avala film bila društvena svojina, zato što se ne čini ispravnim da jedan čovek zaradjuje novac od eksploatacije filmova koje je ovo društvo pravilo u vremenima kada su svi zajedno ulagali u film. Avala nije prva filmska kuća u Srbiji čiji je katalog filmova prešao u privatno vlasništvo, ali je javnost verovatno na ovo reagovala zato što ona kao producent stoji iza skoro polovine celokupnog jugoslovenskog filmskog stvaralaštva.

Treće, zato što je raspadom Jugoslavije ostalo nejasno kome pripadaju producentska prava na filmove koje su zajedno proizvele različite producentske kuće bivše Jugoslavije, pogotovu one kao što su “Udruženi jugoslovenski producenti”. Ko je nasledio njihova prava, u kojim procentima? To pitanje nikad nije rešeno. I kako sada prodati u privatno vlasništvo nešto za šta se ne zna čije je nasledstvo? (Kako je neki ekonomista uopšte procenio vrednost producentskih prava na katalog Avalinih filmova na oko 500.000 evra, kada na ovo pitanje nema odgovor?)

Četvrto, zato što je Avala proizvela i veliki broj filmova koji su bili međunarodne ko-produkcije. Kada sklopite producentski ugovor sa francuskom ili američkom producentskom kućom, u ugovoru, po pravilu, piše da producent ne može da proda svoj deo producentskih prava trećem licu bez saglasnosti ostalih ko-producenata. Dakle, u slučaju filmova kao što su Dugi brodovi, nije se smeo prodati Avalin deo prava bez saglasnosti “Columbia Pictures” iz Holivuda, koji je bio većinski ko-producent.

To je što se tiče producentskih prava. Sad prelazimo na same filmove, to jest fizičke rolne i filmske trake. Medijski naslovi koji alarmiraju da je prekjuče na aukciji prodato “naše filmsko blago” koje će sada nestati, su privukli pažnju javnosti, ali to ne znači da je prekjuče kupljena neka ogromna soba puna filmskih rolni. U prostorijama Avala filma odavno nema više filmskih rolni.

Gde se fizički nalaze filmovi Avala filma? Nalaze se tamo gde se nalaze svi filmovi proizvedeni u bivšoj Jugoslaviji, a to je u depou Jugoslovenske Kinoteke, zato što su po Zakonu o kinematografiji svi producenti bili u obavezi da negativ svakog filma koji proizvedu deponuju u Kinoteci. Međutim, Kinoteka ima samo obavezu da čuva te filmove, i nije njihov vlasnik. (Osim tih rolni koje Kinoteka mora po zakonu da čuva, u njenom depou se nalaze i rolne koje su u Kinoteku prenete pre par godina kada je u Avala filmu propao krov u prostorijama u kojima je Avala čuvala svoje kopije istih filmova).

Otkud odjednom napad na Kinoteku da “nije donela nijedno rešenje kojim se filmska građa utvrđuje za kulturno dobro i definišu adekvatne mere zaštite”? Samo neki od filmova čiji se negativi nalaze u Kinoteci imaju status kulturnog dobra od izuzetnog značaja. Šta to uopšte znači za dalja producentska prava? Ko odlučuje koje filmove treba zaštititi, kako izgleda ta procedura, šta znače termini “nacionalno dobro” i “zaštićeno kulturno dobro” u oblasti kinematografije, izgleda da je stvar tumačenja. Kakve tačno veze ima kontrola o tome kako je Kinoteka “zaštitila negative” sa pravima na eksploataciju filma koju ima novi vlasnik?

Umesto da rasvetli odgovore na ta pitanja, Ministarstvo kulture se nekoliko nedelja proglašava nenadležnim i nezainteresovanim. I umesto da, iz gore pomenutih razloga, preduzme sve neophodne korake da se spreči prodaja producentskih prava na Avaline filmove, Ministarstvo kulture je naprasno izašlo sa saopštenjem da je Kinoteka kriva za nepropisno čuvanje filmova, i šalje inspekciju u depo Kinoteke da istraži kako oni brinu o “kulturnim dobrima”, istog dana dok se na drugom kraju grada na aukciji prodaju prava na te filmove. 

Koja institucija je nadležna da preispita razloge što se nije reagovalo i da utvrdi da li se radi o regularnoj ili pljačkaškoj privatizaciji?

Foto: Ozonpress.net

PETICIJA U OKVIRU KAMPANJE GRAD IZGUBLJENIH FILMOVA: http://www.thepetitionsite.com/361/261/305/grad-izgubljenih-filmova-city-of-lost-films/

komentari (0) ostavite komentar


Fundus rekvizite

Kampanja pon 20. april 2015.
Podsećamo vas da će Avala film biti prodata na aukciji u sredu, 22. aprila. Obrojavamo: ostalao je još samo dva dana! Danas vas vodimo u poslednji obilazak fundusa rekvizite ove velike filmske kuće.

Lov na Avalu

Goran Marković pon 20. april 2015.
Priča o Avali film je priča o ovoj zemlji. Čak i na prvi pogled, stanje u kome se nalazi Avala veoma je slično onom u kom je država. Polusrušena, napuštena, zarasla u korov, zar vam to ne liči na Srbiju? Borba za tih 37 hektara traje već decenijama. Ali tek kada se na krajnje nepošten, rekao bih kriminalni način Jugoexport dokopao 51% vlasništva nad Avalom, počela je agonija. Jugoexport je ubrzo bankrotirao i njegovi poverioci, a možete zamislite s kim je sve poslovalo to deb

"Neka je večna slava našoj Avali..."

Miljen Kljaković ned 19. april 2015.
Da li je moguće prodati Narodni muzej sa njegovom kompletnom postavkom i depoom u kome se čuvaju dela neprocenjive kulturne vrednosti, ili prodati Narodnu biblioteku sa kompletnim fondom knjiga i arhivom od izuzetnog društvenog znacaja? Da li je moguće prodati Jugoslovensku kinoteku sa jedinstvenom filmskom arhivom i dokumentacijom, ili prodati Narodno pozorište, sve zajedno sa glumcima i inventarom koji ima? Da li je moguće prodati "Avala film", jedan od najznačajnijih filmskih studija u ovom delu Evrope, i&

Kraj "fabrike snova"

Svetlana i Zoran Popović ned 19. april 2015.
Najavljena prodaja ostataka nekadašnjeg stuba kinematografije jedne velike i, u mnogome razvijene, zemlje deluje kao poslednji čin tragičnog razaranja čitave jedne zajednice i njenih dostignuća. Uz to, prodavac maskiran u bezličnost institucija najavljuje da uz devastirani studio i njegove privlačne prostore u paketu nudi i sve proizvedene filmove. Kao staru traku i kutije ili kao neprocenjivu kulturnu baštinu, o tome treba da odluči još uvek neimenovani kupac potencijalno spreman da čitav prostor raskrči i preore da

"Partizani" (Đango i Jug Bogdan)

Dimitrije Vojnov ned 19. april 2015.
Prošle godine proslavili smo četrdeseti rođendan filma “Partizani” Stoleta Jankovića, jedne od poslednjih velikih bioskopskih fresaka posvećenih NOBu. Iste godine izašla je i “Užička republika” Žike Mitrovića, međutim Jankovićev film je paradigmatičniji primer dekadencije tadašnje jugoslovenske kinematografije. Nedavno sam reprizirao ovaj film u jednoj neobičnoj formi. Naime, neki fanovi Roda Tejlora sklopili su najdužu dostupnu verziju, m

Laboratorija

Kampanja pet 17. april 2015.
Nastavljamo odbrojavanje do aukcije Avala filma: ostalo je još 5 dana. Filmski grad će biti prodat 22. aprila, 2015. godine, a danas vas vodimo u poslednji obilazak laboratorije.

Kratak izveštaj

Branko Baletić pet 17. april 2015.
Nakon dva uspešna perioda u razvoju Avala Filma pod rukovodstvom Ratka Draževića i Dragiše Đurića, preuzeo sam sa svojim timom vođenje Avala Filma – (izabran na konkursu u periodu od 1986. do 1990. godine.) Ujedinili smo sve sektore uključujući filmsku laboratoriju u jedinstvenu kuću sa 333 stalno zaposlena i oko 70 stručnih saradnika svih profila na bazi ugovora. Sva sredstva za plate, doprinose i ostalo ostvarivali smo sami. Sve obaveze prema državi – takođe. Obnovili smo 3 studija i izgra

Odtamnjenje - Rez - Zatamnjenje

Dejan Karaklajić pet 17. april 2015.
ODTAMNJENJE Za nas klince iz Kino Kluba Beograd, AVALA FILM, (prvo se nalazila u Aberdarevoj ulici, gde je danas polusrušena RTS, pa je prešla u Filmski Grad), bila je pojam, Olimp do koga se trebalo uspeti. Gore su čekali filmski Bogovi, Radoš Novaković, Žika Čukulić, Vladimir Pogačić, Saša Petrović i mnogi drugi. Većina je nosila crne naočare, za sunce jer su se tada upotrebljavale “brute”, rasveta sa takozvanim Voltinim lukom, koja je štetila očima. Naravno, mn

Borislav Mihajlović Mihiz: Script doctor u zemlji vračeva

Dimitrije Vojnov čet 16. april 2015.
Mihiz je radio kao umetnički saradnik Avala Filma u vreme kada je ova kuća pod vođstvom Ratka Draževića pokušavala da se oformi po holivudskom modelu sa sve dramaturškim odeljenjem. Borislav Mihajlović Mihiz je ličnost koja je obeležila pisanu reč na srpskom jeziku kroz poziciju kritičara, afirmatora, savetnika i gurua. Svoj ogroman uticaj ostvario je bez ostavljanja previše pisanih tragova a kad je reč o dramskoj literaturi reč, pa i filmskom scenariju kao svojevrsnom litera

Prekobrojna (1962)

Kampanja sre 15. april 2015.
Kultni film Prekobrojna (1962) finansiran je od društvenih sredstava. Vaša prava na ovaj film biće prodata na aukciji, 22. aprila 2015, u sklopu prodaje Avala filma. Odbrojavanje i dalje traje! Još 7 dana do aukcije.

Dekor Avala Filma

Kampanja sre 15. april 2015.
Odbrojavanje se nastavlja: ostalo je 7 dana do aukcije Avala Filma. Filmski grad će biti prodat 22. aprila, 2015. godine. Danas vas vodimo u poslednji obilazak radionica i podsećamo na brojne scenografije koje su tamo nastajale.

Nesvrstana Avala / Trideset godina Leoparda

Dimitrije Vojnov sre 15. april 2015.
Konačno sam pogledao Vreme leoparda Zdravka Velimirovića. Posle specijalne operacije nabavke koja nije bila nimalo jednostavna, drago mi je što ovaj film ne samo da je onoliki kuriozitet koliki sam mislio da će biti već srećom NIJE ISKLJUČIVO kuriozitet. Stvarno je šteta što su naši filmovi toliko nemarno čuvani, i što mnogi među njima nemaju digitalno izdanje. Doduše, ako uzmemo u obzir da su i oni najpopularniji bez restauracije samo bačeni na digitalne nosače, možda treba da

Druga kuća

Zoran Simjanović sre 15. april 2015.
Ja još uvek ne znam o čemu se radi. Imamo Avala Film koji ima gomilu filmova i nešto prostora i imamo Košutnjak koji ima gomilu prostora, studija i svega dosta iskoristljivog za dalju proizvodnju filmova, pa i drugih stvari kao što je snimanje muzike itd.Već tridesetak godina taj prostor je meta raznih ljudi koji bi da za jeftine pare kupe ogroman prostor koji bi posle pretvorili u građevinsko zemljište, izgradili neko novo Dedinje i prodali ga po astronomskim cenama uz neverovatnu zaradu. Razni sistemi

Fundus kostima

Kampanja uto 14. april 2015.
Odbrojavanje se nastavlja: ostalo je 8 dana do aukcije Avala Filma. Filmski grad će biti prodat 22. aprila, 2015. godine. Danas vas vodimo u poslednji obilazak fundusa kostima.

Veliki i mali (1956)

Kampanja uto 14. april 2015.
Kultni film Veliki i mali (1956) finansiran je od društvenih sredstava. Vaša prava na ovaj film biće prodata na aukciji, 22. aprila 2015, u sklopu prodaje Avala filma. Odbrojavanje počinje! Još 8 dana do aukcije.

Avala je profitirala i na hrvatskim gafovima

Nenad Polimac uto 14. april 2015.
Avala film bez krzmanja bi angažirala filmaše koji su se proslavili u drugim sredinama i kopirala uspješne projekte. Kada je „H-8“ u produkciji Jadran filma 1958. pobijedio u Puli, Beograđani su odmah ponudili novi film njegovom redatelju Nikoli Tanhoferu i tako je nastao ratni triler „Osma vrata“. Uposlili su i scenarista „H-8“ Zvonimira Berkovića, on je za Avala film napisao scenarij „Karolina Riječka“, koji je režirao direktor Jugoslovenske kinoteke Vladimir Pogačić, inače n

Dva letnja dana u Filmskom gradu

Đorđe Bajić uto 14. april 2015.
Prvi put sam u Filmski grad zakoračio u julu 2011. godine kada sa, kao rođendanski poklon, dobio priliku da po prvi put pogledam, pa još na velikom platnu, „Protestni album“ Žike Mitrovića. Mitrovićev krimić iz 1986. godine je već decenijama bilo nemoguće naći na VHS-u ili u nekoj elektronskoj inkarnaciji, što je mene, kao pasioniranog ljubitelja žanrovskog filma, veoma rastuživalo. Sjajni Zoran Janković (ne producent i osnivač Košutnjak filma, već kritičar) mi je zato upriličio nezaboravno iznenađenje &nd

Poslednje detinjstvo u Avala filmu

Dimitrije Vojnov uto 14. april 2015.
Malo ko može da kaže da ga je Avala film bejbisitovao. Mene jeste. Kada je otac, filmski producent u vreme stare Jugoslavije, dolazio na neke sastanke vikendom, vodio bi me sa sobom i ostavljao na parkingu gde su čuvana konzervirana vozila koja su glumila nemačke kamione i terence u partizanskim i drugim ratnim filmovima snimanim kod nas. Imam vrlo živa sećanja na to kako se pentram po vozilima, a naročito jednog događaja kada sam tek kada sam sišao video natpis „antifriz“ na jednom od njih i proveo sate u st

Zvižduk u osam (1962)

Kampanja pon 13. april 2015.
Kultni film Zvižduk u osam (1962) finansiran je od društvenih sredstava. Vaša prava na ovaj film biće prodata na aukciji, 22. aprila 2015, u sklopu prodaje Avala filma. Odbrojavanje počinje! Još 9 dana do aukcije.

Tko radi kravale oko Avale?

Daniel Rafaelić pon 13. april 2015.
- Rafa, jel' imaš možda devet miliona evra?! – pita me neki dan Mila Turajlić, draga suradnica iz Beograda koju naša publika cijeni zbog filma Cinema komunisto a ja zato jer je bila asistentica Melu Gibsonu na Apocalyptu . - Nemam, Mila! Možda dobijem od Jutarnjeg kao idući honorar... – kažem kroz smijeh... - A jel' imaš možda 59 miliona dinara?! &nda

Poslednja projekcija / Grad izgubljenih filmova

Kampanja pon 13. april 2015.
Aukcijska prodaja Avala filma, najvećeg filmskog studija u Jugoslaviji, zakazana je za 22. april 2015. Uprkos mnogobrojnim pokušajima, srpska filmska javnost nije uspela u naporima da kod Vlade Srbije izlobira da kupac Avala filma mora ispuniti uslov nastavka filmske delatnosti. Filmski katalog Avala filma (1947-1992) koji je takođe uključen u prodaju, broji preko 200 igranih i 400 dokumentarnih filmova, pobednike festivala u Kanu, Berlinu i Veneciji. Imajući u vidu da je Av
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Šta je 642 

BY JOVANA DLAČIĆ KOBALD

 what is this? 
ned 3. decembar 2017.

MOST WANTED

Jugoslavija Maja Maljević Kristofer Hičens Vuk Jeremić Britanija Aleksandar Maćašev Evropska unija Marija Pavlović TKV Agitpop Nenad Radujević Dejvid Kameron Dejana Vučićević Barak Obama Bret Iston Elis Dimitrije Vojnov SFRJ Stanislav Mirković Mats Staaub Parobrod Apple Angela Merkel Tijana Kojović Đorđe Stojanović Doktor Dum Kosovo Mit Romni Stiv Džobs Srbija Jelena Đurović 30. februar Ivan Grubanov Amerika Bibi Netanjahu Kejt Mos Milena Vukmirović Bogomir Doringer Marina Marković Ana Maria Rossi 642 Čiča Josip Broz Tito Irina Simić Jelena Novaković Amfilohije Tijana T. Ahmadinedžad Irena Škorić EU Aleksandar Đorđević Bratislav Pantelić Mirko Ilić Maja Kojović Beba Kapičić
NATO

European Union

Doba Nevinosti