Nesvrstana Avala / Trideset godina Leoparda

sre 15. april 2015.


Konačno sam pogledao Vreme leoparda Zdravka Velimirovića. Posle specijalne operacije nabavke koja nije bila nimalo jednostavna, drago mi je što ovaj film ne samo da je onoliki kuriozitet koliki sam mislio da će biti već srećom NIJE ISKLJUČIVO kuriozitet.

Stvarno je šteta što su naši filmovi toliko nemarno čuvani, i što mnogi među njima nemaju digitalno izdanje. Doduše, ako uzmemo u obzir da su i oni najpopularniji bez restauracije samo bačeni na digitalne nosače, možda treba da budemo srećni što neke raritetnije imamo u bilo kakvoj formi. Uostalom, i holivudski studiji su poznati po tome da su deo svoje produkcije u međuvremenu izgubili, ali danas veliki studiji ipak imaju procese digitalizacije i izdavanja malih tiraža DVDova sa retkim i starim naslovima, kao što je recimo aktivnost Warnerove etikete Warner Archive.

U konkretnom slučaju Vremena leoparda reč je o naslovu koji bi mogao biti zanimljiv ne samo proučavaocima jugoslovenske kinematografije već i onima koje zanimaju antikolonijalni ili afrički film. No, možda je činjenica da je najkrupniju nagradu osvojio na festivalu u Pjongjangu bila svojevrsna najava njegove izolacije i potonuća u opskurnost.

Naime, Velimirović je snimio prilično solidan film, naročito ako imamo u vidu da je radio sa glumcima-naturščicima u kinematografiji koja je bila u povoju a ni do danas nije znatno napredovala. Film je nastao po ideji Liciana Azeveda, doajena afričkog i osnivača mozambičkog filma a scenario su uz Luisa Patriquima radili Zdravko Velimirović i Brana Šćepanović.

Prvi element po kome je ovaj film autentičan je svakako Mozambik. Film je sniman na mozambičkim lokacijama sa mozambičkim naturščicima i crne i bele puti. Ideja je bila da Velimirović izveze svoj know how u narodnooslobodilačkom filmu. U krajnjoj liniji, ovde je imao jedan tipičan zadatak, sličan Gillu Pontecorvu u Il battaglia del Algeri. Naravno, ne pokušavam da poredim Velimirovićev domet sa Pontecorvovim remek-delom iz 1964. godine ali mogu reći da se u Vremenu leoparda nimalo nije obrukao. Ako imamo u vidu glumce naturščike i ogromnu količinu sadržaja i u pripovedačkom i u ideološkom smislu koja se morala sliti u ovaj film, rekao bih da su Zdravko i ekipa uradili solidan posao.

Dijalozi u kojima borci elaboriraju svoje motive, stavove i namere, prema sebi i drugima, razdvajaju belaca od kolonizatora; i s druge strane same kolonizatore koji se dele na rođene Portugalce i starosedeoce; nisu onoliko neprijatni koliko su mogli biti niti patetični kao u brojnim partizanskim filmovima sličnog profila. Naravno, ima tu sporadičnih iskliznuća ali ništa previše sporno.

Isto važi i za emocije koje se moraju stvoriti prema borcima za slobodu odnosno prema kolonizatorima. Portugalci jesu prikazani kao sistemski rasisti koji ne haju mnogo za civilne žrtve prilikom gušenja pobune ali ipak nisu prikazani kao nacisti, između ostalog zato što film u sebi nosi internacionalističku antikolonijalnu notu i nije koncipiran kao mozambički nacionalistički film sa rasnom predrasudom.

Temeljna postavka da se kao vođe u sukobu nađu dva druga iz detinjstva funkcioniše mnogo bolje nego što sam očekivao, između ostalog i zato što je vođena sa dosta takta.

Drugi element po kom se ovaj rad iz 1985. izdvaja jeste to što je reč o ratnom filmu smeštenom u 1971. godinu (oslobodilački rat je trajao od 1964. do 1974. godine) dakle reč je o relativno savremenoj temi. U jugoslovenskom filmu, sve do raspada države i sukoba koji su tada nastupili, praktično nije bilo filmova o većim oružanim sukobima smeštenim u savremeni ambijent.

Scene borbe su realizovane vrlo dobro i sigurno. Velimirović je doduše bio umešan u neke od zanimljivijih partizanskih filmova, kao što je recimo sovjetska koprodukcija Provereno-nema mina sa visokoestetizovanim akcionim prizorima ali njegova inscenacija podjednako funkcioniše i sa kalašnjikovima u rukama pobunenika. Rekonstrukcija sukoba je prilično verna, a film je imao nesebičnu podršku mozambičkog ministarstva odbrane i to je dobro iskorišćeno na ekranu.

Neki savremeni teoretičari smatraju da je Velimirovićev film mnogo bliži kolonijalnom filmu nego umetničkim formama koje su nastajale uporedo sa ovom borbom koju karakeriše velika količina snimljenog materijala i uključivanje filmskih autora. To je tačno u izvesnom pogledu, Velimirović ima zapadnu fascinaciju egzotikom i društvenim ustrojstvom koje je zatekao u Mozambiku, a kao autor je sklon konvencionalnijem narativnom izrazu.

Antikolonijalna borba u Mozambiku ispraćena je vrlo obimnom filmskom produkcijom. Pobunjenici su zahvaljujući marksističkom obrazovanju bili svesni značaja filma, pravili su dosta beleški a po ideološkoj liniji privukli su pažnju značajnih filmskih autora kao što je bio Jean Luc Godard, recimo. Pored dokumentarnih filmova, nastajali su i filmovi koji su umetnički oblikovali materijale vezane za borbu i Mozambik u celini. Marksističko usmerenje je podrazumevalo i spregu sa umetničkom avangardom pa ne čudi da se Velimirovićev konvencionalni pristup posmatra i kao preterani upliv glavnotokovske estetike koja ne unapređuje revolucionarni umetnički izraz.

Međutim, kodovi kojima se Velimirović služi čine da Vreme leoparda bude komunikativan film koji se može bez velike kompromitacije i vrlo jasno preneti osnovne parametre mozambičke borbe za slobodu stranom gledaocu. U tom smislu, sasvim je sigurno da pojedini autori koji su snimali filmove o događajima u Mozambiku imaju jaču galerijsku vrednost ali Velimirović je odličan za rad na terenu i dan-danas se bez stida može prikazati njegov film na bilo kojoj televiziji.

Ono što je naročito zanimjivo jeste da trideset godina kasnije, prostor bivše Jugoslavije stoji kao manja ili veća kolonija, a 1985. smo pravili filmove sa osećajem superiornosti, kao da nam se ovo što danas proživljavamo nikada neće desiti, i kao da smo sada mi pozvani da druge učimo slobodi. Četiri godine posle ovog filma srušio se i mozambički revolucionarni projekat, a otprilike u isto vreme i naš.

Zato je možda sećanje na ovaj film i važnije nama nego njima.

PETICIJA U OKVIRU KAMPANJE GRAD IZGUBLJENIH FILMOVA: http://www.thepetitionsite.com/361/261/305/grad-izgubljenih-filmova-city-of-lost-films/

komentari (0) ostavite komentar


Dan posle

Mila Turajlić pet 24. april 2015.
Avala, dan posle Prodajom preduzeća Avala film prodata su i producentska prava na sve filmove koje je Avala producirala. To znači da novi vlasnik Avala filma ima producentska prava (što ne treba mešati sa autorskim pravima) na te filmove, među kojima se nalaze ostvarenja Dušana Makavejeva, Želimira Žilnika, Miše Radivojevića; od Slavice do Sabirnog centra i još nekoliko stotina drugih jugoslovenskih filmova. Za&scaron

Fundus rekvizite

Kampanja pon 20. april 2015.
Podsećamo vas da će Avala film biti prodata na aukciji u sredu, 22. aprila. Obrojavamo: ostalao je još samo dva dana! Danas vas vodimo u poslednji obilazak fundusa rekvizite ove velike filmske kuće.

Lov na Avalu

Goran Marković pon 20. april 2015.
Priča o Avali film je priča o ovoj zemlji. Čak i na prvi pogled, stanje u kome se nalazi Avala veoma je slično onom u kom je država. Polusrušena, napuštena, zarasla u korov, zar vam to ne liči na Srbiju? Borba za tih 37 hektara traje već decenijama. Ali tek kada se na krajnje nepošten, rekao bih kriminalni način Jugoexport dokopao 51% vlasništva nad Avalom, počela je agonija. Jugoexport je ubrzo bankrotirao i njegovi poverioci, a možete zamislite s kim je sve poslovalo to deb

"Neka je večna slava našoj Avali..."

Miljen Kljaković ned 19. april 2015.
Da li je moguće prodati Narodni muzej sa njegovom kompletnom postavkom i depoom u kome se čuvaju dela neprocenjive kulturne vrednosti, ili prodati Narodnu biblioteku sa kompletnim fondom knjiga i arhivom od izuzetnog društvenog znacaja? Da li je moguće prodati Jugoslovensku kinoteku sa jedinstvenom filmskom arhivom i dokumentacijom, ili prodati Narodno pozorište, sve zajedno sa glumcima i inventarom koji ima? Da li je moguće prodati "Avala film", jedan od najznačajnijih filmskih studija u ovom delu Evrope, i&

Kraj "fabrike snova"

Svetlana i Zoran Popović ned 19. april 2015.
Najavljena prodaja ostataka nekadašnjeg stuba kinematografije jedne velike i, u mnogome razvijene, zemlje deluje kao poslednji čin tragičnog razaranja čitave jedne zajednice i njenih dostignuća. Uz to, prodavac maskiran u bezličnost institucija najavljuje da uz devastirani studio i njegove privlačne prostore u paketu nudi i sve proizvedene filmove. Kao staru traku i kutije ili kao neprocenjivu kulturnu baštinu, o tome treba da odluči još uvek neimenovani kupac potencijalno spreman da čitav prostor raskrči i preore da

"Partizani" (Đango i Jug Bogdan)

Dimitrije Vojnov ned 19. april 2015.
Prošle godine proslavili smo četrdeseti rođendan filma “Partizani” Stoleta Jankovića, jedne od poslednjih velikih bioskopskih fresaka posvećenih NOBu. Iste godine izašla je i “Užička republika” Žike Mitrovića, međutim Jankovićev film je paradigmatičniji primer dekadencije tadašnje jugoslovenske kinematografije. Nedavno sam reprizirao ovaj film u jednoj neobičnoj formi. Naime, neki fanovi Roda Tejlora sklopili su najdužu dostupnu verziju, m

Laboratorija

Kampanja pet 17. april 2015.
Nastavljamo odbrojavanje do aukcije Avala filma: ostalo je još 5 dana. Filmski grad će biti prodat 22. aprila, 2015. godine, a danas vas vodimo u poslednji obilazak laboratorije.

Kratak izveštaj

Branko Baletić pet 17. april 2015.
Nakon dva uspešna perioda u razvoju Avala Filma pod rukovodstvom Ratka Draževića i Dragiše Đurića, preuzeo sam sa svojim timom vođenje Avala Filma – (izabran na konkursu u periodu od 1986. do 1990. godine.) Ujedinili smo sve sektore uključujući filmsku laboratoriju u jedinstvenu kuću sa 333 stalno zaposlena i oko 70 stručnih saradnika svih profila na bazi ugovora. Sva sredstva za plate, doprinose i ostalo ostvarivali smo sami. Sve obaveze prema državi – takođe. Obnovili smo 3 studija i izgra

Odtamnjenje - Rez - Zatamnjenje

Dejan Karaklajić pet 17. april 2015.
ODTAMNJENJE Za nas klince iz Kino Kluba Beograd, AVALA FILM, (prvo se nalazila u Aberdarevoj ulici, gde je danas polusrušena RTS, pa je prešla u Filmski Grad), bila je pojam, Olimp do koga se trebalo uspeti. Gore su čekali filmski Bogovi, Radoš Novaković, Žika Čukulić, Vladimir Pogačić, Saša Petrović i mnogi drugi. Većina je nosila crne naočare, za sunce jer su se tada upotrebljavale “brute”, rasveta sa takozvanim Voltinim lukom, koja je štetila očima. Naravno, mn

Borislav Mihajlović Mihiz: Script doctor u zemlji vračeva

Dimitrije Vojnov čet 16. april 2015.
Mihiz je radio kao umetnički saradnik Avala Filma u vreme kada je ova kuća pod vođstvom Ratka Draževića pokušavala da se oformi po holivudskom modelu sa sve dramaturškim odeljenjem. Borislav Mihajlović Mihiz je ličnost koja je obeležila pisanu reč na srpskom jeziku kroz poziciju kritičara, afirmatora, savetnika i gurua. Svoj ogroman uticaj ostvario je bez ostavljanja previše pisanih tragova a kad je reč o dramskoj literaturi reč, pa i filmskom scenariju kao svojevrsnom litera

Prekobrojna (1962)

Kampanja sre 15. april 2015.
Kultni film Prekobrojna (1962) finansiran je od društvenih sredstava. Vaša prava na ovaj film biće prodata na aukciji, 22. aprila 2015, u sklopu prodaje Avala filma. Odbrojavanje i dalje traje! Još 7 dana do aukcije.

Dekor Avala Filma

Kampanja sre 15. april 2015.
Odbrojavanje se nastavlja: ostalo je 7 dana do aukcije Avala Filma. Filmski grad će biti prodat 22. aprila, 2015. godine. Danas vas vodimo u poslednji obilazak radionica i podsećamo na brojne scenografije koje su tamo nastajale.

Druga kuća

Zoran Simjanović sre 15. april 2015.
Ja još uvek ne znam o čemu se radi. Imamo Avala Film koji ima gomilu filmova i nešto prostora i imamo Košutnjak koji ima gomilu prostora, studija i svega dosta iskoristljivog za dalju proizvodnju filmova, pa i drugih stvari kao što je snimanje muzike itd.Već tridesetak godina taj prostor je meta raznih ljudi koji bi da za jeftine pare kupe ogroman prostor koji bi posle pretvorili u građevinsko zemljište, izgradili neko novo Dedinje i prodali ga po astronomskim cenama uz neverovatnu zaradu. Razni sistemi

Fundus kostima

Kampanja uto 14. april 2015.
Odbrojavanje se nastavlja: ostalo je 8 dana do aukcije Avala Filma. Filmski grad će biti prodat 22. aprila, 2015. godine. Danas vas vodimo u poslednji obilazak fundusa kostima.

Veliki i mali (1956)

Kampanja uto 14. april 2015.
Kultni film Veliki i mali (1956) finansiran je od društvenih sredstava. Vaša prava na ovaj film biće prodata na aukciji, 22. aprila 2015, u sklopu prodaje Avala filma. Odbrojavanje počinje! Još 8 dana do aukcije.

Avala je profitirala i na hrvatskim gafovima

Nenad Polimac uto 14. april 2015.
Avala film bez krzmanja bi angažirala filmaše koji su se proslavili u drugim sredinama i kopirala uspješne projekte. Kada je „H-8“ u produkciji Jadran filma 1958. pobijedio u Puli, Beograđani su odmah ponudili novi film njegovom redatelju Nikoli Tanhoferu i tako je nastao ratni triler „Osma vrata“. Uposlili su i scenarista „H-8“ Zvonimira Berkovića, on je za Avala film napisao scenarij „Karolina Riječka“, koji je režirao direktor Jugoslovenske kinoteke Vladimir Pogačić, inače n

Dva letnja dana u Filmskom gradu

Đorđe Bajić uto 14. april 2015.
Prvi put sam u Filmski grad zakoračio u julu 2011. godine kada sa, kao rođendanski poklon, dobio priliku da po prvi put pogledam, pa još na velikom platnu, „Protestni album“ Žike Mitrovića. Mitrovićev krimić iz 1986. godine je već decenijama bilo nemoguće naći na VHS-u ili u nekoj elektronskoj inkarnaciji, što je mene, kao pasioniranog ljubitelja žanrovskog filma, veoma rastuživalo. Sjajni Zoran Janković (ne producent i osnivač Košutnjak filma, već kritičar) mi je zato upriličio nezaboravno iznenađenje &nd

Poslednje detinjstvo u Avala filmu

Dimitrije Vojnov uto 14. april 2015.
Malo ko može da kaže da ga je Avala film bejbisitovao. Mene jeste. Kada je otac, filmski producent u vreme stare Jugoslavije, dolazio na neke sastanke vikendom, vodio bi me sa sobom i ostavljao na parkingu gde su čuvana konzervirana vozila koja su glumila nemačke kamione i terence u partizanskim i drugim ratnim filmovima snimanim kod nas. Imam vrlo živa sećanja na to kako se pentram po vozilima, a naročito jednog događaja kada sam tek kada sam sišao video natpis „antifriz“ na jednom od njih i proveo sate u st

Zvižduk u osam (1962)

Kampanja pon 13. april 2015.
Kultni film Zvižduk u osam (1962) finansiran je od društvenih sredstava. Vaša prava na ovaj film biće prodata na aukciji, 22. aprila 2015, u sklopu prodaje Avala filma. Odbrojavanje počinje! Još 9 dana do aukcije.

Tko radi kravale oko Avale?

Daniel Rafaelić pon 13. april 2015.
- Rafa, jel' imaš možda devet miliona evra?! – pita me neki dan Mila Turajlić, draga suradnica iz Beograda koju naša publika cijeni zbog filma Cinema komunisto a ja zato jer je bila asistentica Melu Gibsonu na Apocalyptu . - Nemam, Mila! Možda dobijem od Jutarnjeg kao idući honorar... – kažem kroz smijeh... - A jel' imaš možda 59 miliona dinara?! &nda

Poslednja projekcija / Grad izgubljenih filmova

Kampanja pon 13. april 2015.
Aukcijska prodaja Avala filma, najvećeg filmskog studija u Jugoslaviji, zakazana je za 22. april 2015. Uprkos mnogobrojnim pokušajima, srpska filmska javnost nije uspela u naporima da kod Vlade Srbije izlobira da kupac Avala filma mora ispuniti uslov nastavka filmske delatnosti. Filmski katalog Avala filma (1947-1992) koji je takođe uključen u prodaju, broji preko 200 igranih i 400 dokumentarnih filmova, pobednike festivala u Kanu, Berlinu i Veneciji. Imajući u vidu da je Av
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Šta je 642 

BY MILOŠ SOFRENOVIĆ

 what is this? 
ned 26. novembar 2017.

MOST WANTED

Vuk Jeremić Dimitrije Vojnov Stanislav Mirković Stiv Džobs Maja Maljević Nenad Radujević Ahmadinedžad Kejt Mos Jelena Novaković Tijana T. Maja Kojović Aleksandar Maćašev Kosovo Amfilohije Agitpop Dejana Vučićević Irena Škorić Srbija TKV Marija Pavlović Beba Kapičić Doktor Dum Parobrod Bogomir Doringer Amerika Bret Iston Elis Ivan Grubanov Mit Romni Jelena Đurović Bibi Netanjahu Aleksandar Đorđević Marina Marković Milena Vukmirović Tijana Kojović Irina Simić Apple Čiča Mats Staaub Kristofer Hičens Josip Broz Tito Britanija Mirko Ilić Jugoslavija SFRJ Dejvid Kameron Ana Maria Rossi Barak Obama 30. februar Angela Merkel Đorđe Stojanović Bratislav Pantelić Evropska unija 642 EU
NATO

European Union

Doba Nevinosti