OSKARI 2020: NOMINACIJE & PREDVIĐANJA
Ne bih da vas lažem – dok sam gledala prenos nominacija bila sam ponosna na sebe, jer ko se poslednji smeje, najslađe se smeje! Dogodilo upravo ono što sam predvidela još 2. oktobra 2019. oko ponoći kada sam izašla sa projekcije filma "Džoker" Toda Filipsa, a onda krenula u medijski pohod da svoj pozitivni utisak proširim što dalje... Sa čak 11 nominacija ovo ostvarenje je najvažniji film prošle godine sudeći i po glasovima članova Akademije. Ne manje bitno – ovo je i prvi "rated R" film u istoriji koji je zaradio više od milijardu dolara na blagajnama, a rekord je probijen i u Srbiji: zgode i nezgode Artura Fleka je videlo skoro 350.000 ljudi, najveći broj gledalaca od osamostaljenja 2006. godine.
Da li će se sve ovo reflektovati i na broj statua koje će osvojiti – mislim da neće, ali to nije ni važno. Tod Filips se upisao u panteon malobrojnih koji su, u istoriji nagrade, nominovani za više od deset Oskara.
Nije zanemarljivo i da od oktobra negativan imidž prati i Toda Filipsa i njegovo delo: zlonamernici su pokušali da mu osujete uspeh pričom o navodnom nasilju koje će uslediti kao posledica prikazivanja "Džokera" u bioskopima. Kad se nije desilo apsolutno ništa (osim što su turisti pohrlili da se fotkaju na bruklinskim stepenicama gde Artur igra svoj ples uskrsnuća), onda su Todu zamerili što je… režirao "Mamurluk" i mnoge super zabavne komedije! Podsetiću, Krejg Mazin koji je bio scenarista "The Hangover" je autor najvećeg i najbitnijeg ovogodišnjeg televizijskog hita o kome sam i pisala i govorila i odakle sam vam raportirala u emisiji "Černobil".
Iz uvoda je jasno da sam "team Džoker" i želim mu pobedu u svim kategorijama, ali na VELIKU žalost ne biram ja:) pa ću zato pokušati da objektivno sagledam situaciju, a imajući u vidu nekoliko faktora: broj osvojenih nagrada do sad, prosek pozitivnih kritika na kritičarskim agregatorima (Metacritic, Rotten Tomatoes), političku korektnost koja često nagrađuje tzv. "minuli rad" a ne određenog umetnika za to što je prikazao te godine, kao i faktor iznenađenja.
Fokusiraću se na najatraktivnije nagrade, priznajem da ni sama ne znam dovoljno o svim tehničkim aspektima, pa ne bih licitirala da li je recimo montaža zvuka bolja u "Ford vs Ferrari" ili u "Star Wars".
Severnomakedonski film "Zemlja meda" je nominovan u dve kategorije: Najbolji dokumentarni film i Najbolji strani film. Nisam ga pogledala ali zato što su "komšiluci" navijam svom snagom. Ako se posreći "Zemlji meda", Severna Makedonija postaje druga ex-YU ovenčana Oskarom (posle Bosne i Hercegovine, Danis Tanović – "Ničija zemlja", 2001).
Podsetićemo da je Jugoslavija osvojila jednog Oskara, 1961. godine. Dušan Vukotić je za "Surogat" dobio ovu nagradu u kategoriji "Najbolji animirani film". (Da povežemo sve ovo i sa aktuelnim političkim trenutkom - Dušanov deda Mojaš Vukotić je bio brat serdara Janka, a poginuo je u čuvenoj bici za Skadar u Prvom svetskom ratu).
A sada na temu. Ko treba da dobije Oskara, a ko će da dobije Oskara?! Uključujemo baba Vangu i startujemo!
Glavna muška uloga
Antonio Banderas PAIN AND GLORY
Leonardo DiCaprio ONCE UPON A TIME...IN HOLLYWOOD
Adam Driver MARRIAGE STORY
Joaquin Phoenix JOKER
Jonathan Pryce THE TWO POPES
Možda najjača konkurencija poslednjih godina. Di Kaprio je rasturio u "Once…" (ali on već ima Oskara), a Driver je glumac na koga se kritičari najviše lože i ima sjajne uloge poslednjih nekoliko sezona (ja sam navijala žestoko za "BlackKlansman"). Smatram da Finiks treba da dobije Oskara kako zbog toga što je podigao lestvicu i približio se Danijel Dej Luisu, tako i zbog zanemarivanja njegovih impresivnih rola u poslednje dve decenije. Nota bene: zločin protiv čovečnosti je što na ovoj listi nema Adama Sandlera koji je ostvario ulogu života u briljantnom "Uncut Gems" koji je drugi na mom TOP10 naj-filmova 2019.
Treba da dobije: Hoakin Finiks
Dobiće: Hoakin Finiks
Sporedna muška uloga
Tom Hanks A BEAUTIFUL DAY IN THE NEIGHBORHOOD
Anthony Hopkins THE TWO POPES
Al Pacino THE IRISHMAN
Joe Pesci THE IRISHMAN
Brad Pitt ONCE UPON A TIME... IN HOLLYWOOD
Kao što sam već spominjala (možda ne u tekstovima, nego na društvenim mrežama) De Nirov manirizam i grozno urađen CGI se nije dopao Akademiji, pa Robert nije ni nominovan za "The Irishman". Ipak, i Peši i Paćino jesu nominovani, a ovo su za njih manje - više rutinske uloge (a njihovo rutinsko je svakako vrh glumačkih vrhova). Pešijeva smirenost i minuciozna glumačka sredstva su zaista klasik oskarovski materijal ali to se može reći i za Entonija Hopkinsa koji je fenomenalan kao Papa Benedikt u "Two Popes". Statua na kraju odlazi u ruke Pitu, upravo zbog njegove tri holivudske decenije glumca – srcelomca – tragičara – povratnika (smatram da je bolju ulogu ostvario u "Ad Astra", ali ajde de). U mojoj knjizi najbolja sporedna muška uloga je utisak koji nije na listi: Ray Liotta kao advokat Jay Marotta (ha ha) spasava "Marriage Story" od ćaknute patetike. On je sporedna rola godine i suvi genije. Želimo spin-off o Džeju Maroti i njegovim dogodovštinama!
Treba da dobije: Džo Peši
Dobiće: Bred Pit
Glavna ženska uloga
Cynthia Erivo HARRIET
Scarlett Johansson MARRIAGE STORY
Saoirse Ronan LITTLE WOMEN
Charlize Theron BOMBSHELL
Renée Zellweger JUDY
Zelveger je (kao i Finiks) ove sezone za koplje ispred svoje konkurencije i učinila je ono što je pošlo za rukom Marion Kotijar u ulozi Edit Pjaf ("La Vie en Rose") – Rene se PRETVORILA u Džudi. To je više od imitacije ili odličnog zanatskog performansa, a ako je statua otišla Kotijar otićiće (po drugi put) i Zelveger. Ovo je još jedan povratak a Holivud to voli - zbog serije čudnih estetskih intervencija Rene je donekle bila otpisana u "fabrici snova". E sad, Skarlet Džo na žalost nije bila nominovana kada je bila najbolja – u pitanju je "Match Point" Vudija Alena iz 2005. Od sada će je nominovati za sve živo, ali u ovom izvlačenju plačne okice, ekspresija i opšta dreka ponekad nisu dovoljni. Čak ni za prijemni na FDU.
Treba da dobije: Rene Zelveger
Dobiće: Rene Zelveger
Sporedna ženska uloga
Kathy Bates RICHARD JEWELL
Laura Dern MARRIAGE STORY
Scarlett Johansson JOJO RABBIT
Florence Pugh LITTLE WOMEN
Margot Robbie BOMBSHELL
Florens Pu nije nominovana za "Midsommar" a jeste za "Male žene"! Pa helou! Ovo je totalno uvrnut izbor, ali možda članovi Akademije nisu bacili pogled na sjajan film Arija Astera. Takođe, Margot je ove godine ostvarila dve dobre uloge, ali ni prineti onome što je prikazala u "I, Tonya". Florens je, kao što rekoh, apsolutno zaslužila Oskara ali u drugoj kategoriji i za drugi film, ali kad već to nisu nominovali ostaje nam Dern kao produžetak svog lika iz serije "Big Little Lies". Drago mi je da dobije Oskara pre svega zbog svih nezaboravnih uloga koje je ostvarila u saradnji sa Dejvidom Linčom.
Treba da dobije: Lora Dern
Dobiće: Lora Dern
Najbolja režija
THE IRISHMAN Martin Scorsese
JOKER Todd Phillips
1917 Sam Mendes
ONCE UPON A TIME...IN HOLLYWOOD Quentin Tarantino
PARASITE Bong Joon Ho
Sem Mendez je jedna od omraženijih holivudskih faca (bez obzira na odličnog Bonda "Skyfall"). Zašto ga filmadžije ne vole? Podsetimo se da je 2000. godine upravo on odneo kući Oskara za "Američku lepotu" i tu pobedio kultnog favorita kritike i publike Majkla Mana ("The Insider") a u kategoriji scenarija genijalnog PT Andersona ("Magnolia"). Dobri Skorseze takođe na polici ima jednog Oskara za režiju i to zasluženo (za razliku od Mendeza) – za film "The Departed". Tod Filips sa treće strane nema Oskara, ima realno najvažniji film ali je ipak ponikao iz proskribovanog žanra komedije, prvi put je nominovan, relativno je mlad, i bojim se da će sve to biti problem. Znači, ostaje nam borba dva uvrnuta titana: Tarantina i Bonga Juna Hua. "Parazit" je bolje i čistije režiran film od "Holivuda", što se poruke i pouke tiče to vam je Džoker light, ali je moja procena trenutno 50/50. Blagu prednost dajem Tarantinu jer je on u La La Lendu svačiji drugarić, svi ga vole a nema Oskara u ovoj kategoriji. Opet, Bongova egzotika i hipsteraj prožimaju, voli Holivud da zlato padne šaka nekome ko nije anglo-saksonac (u stilu, ispunjavamo normu, nema žene, daj Aziji. Sve je lepo Riki Džervejs kazao prilikom dodele Zlatnog globusa). Politička korektnost tog tipa jeste jak argument. Nisam pametna. Znam :)
Treba da dobije: Bong Jun Hu
Dobiće: Mendes
Najbolji film
FORD V FERRARI
THE IRISHMAN
JOJO RABBIT
JOKER
LITTLE WOMEN
MARRIAGE STORY
1917
ONCE UPON A TIME...IN HOLLYWOOD
PARASITE
Ako ste pažljivo čitali i gledali moje utiske jasno je šta mislim. Opet će ovo biti bitka "Parazita" i "Holivuda" :) ali kako blamovima Akademije nema kraja vrlo je moguće da pobedi i 1917. (Dimitrije Vojnov ovo zove "sakrij babi ličnu kartu" - u smislu da ako stariji članovi Akademije marljivo glasaju jedan relativno neupečatljiv ali istorijski i antiratni film ima velike šanse). "Parazit" bi bio prvi film van engleskog govornog područja koji bi osvojio ovu nagradu (efekat tog iznenađenja ne treba potceniti). Imajmo u vidu i da "Parazit" sigurno osvaja Oskara za najbolji strani film, što ovde daje prednost Mendesu ili Tarantinu.
Treba da dobije: Džoker
Dobiće: Parazit ili 1917
Najbolji adaptirani scenario
THE IRISHMAN
JOJO RABBIT
JOKER
LITTLE WOMEN
THE TWO POPES
Smatram da će se ovde Akademija odužiti ili Greti Gervig (i posredno njenom mužu Noi Baumbahu) ili starom dobrom "Ircu". Inače je scenario drugi najvažniji sastojak filma ali se ova kategorija (i originalni i adaptirani) koristi kao utešna nagrada. Tarantina su tako čak dva puta utešili i za "Petparačke priče" i za "Djanga". Ove godine čak je i "Two Popes" daleko bolje i zanimljivije adaptiran od oba trenutna favorita, ali mislim da će ovo za nekoga biti upravo ta "mercy-fuck" kategorija.
Treba da dobije: Džoker
Dobiće: Jojo Rabbit ili Male žene
Originalni scenario
KNIVES OUT
MARRIAGE STORY
1917
ONCE UPON A TIME...IN HOLLYWOOD
PARASITE
I poslednja u nizu – odlučujuća borba Koreje i Amerike. To su svakako dva najbolja scenarija protekle godine i mislim da oba imaju velike šanse.
Treba da dobije: Parazit
Dobiće: Parazit ili Holivud
* * *
Pomenuću još par kategorija gde mi se "javlja" koga će celu noć masirati u Dolbi teatru, i to sa završnicom:
Direktor fotografije: Rodžer Dikins, "1917"
Najbolja muzika: Hildur Gunardotir, "Džoker"
Najbolja pesma: "I'm gonna love me again", "Rocketman" (Elton Džon)
Maska i vlasulje: Kazu Hiro, Ana Morgan, Vivian Baker, "Bombshell"
Kostim: Ariana Filips, "Bilo jednom u Holivudu"
Najbolji strani film: "Parazit", Bong Jun Hu, Južna Koreja