Intervju sa Stefanom Sigelom, urednikom i osnivačem www.njal.com
Tekst objavljen u magazinu FAAR, proleće/leto 2013.
Stefan Sigel, osnivač portala “Not just a label” nije vaš tipični modni urednik. Obučen je relativno neupadljivo, ne govori preglasno i ponaša se diskretno a retko ko bi pomislio da je u pitanju bivši bankar a sadašnji “pigmalion”, koji otkriva nove talente u modnoj umetnosti.
Sigelova životna priča skoro da je filmska – odrastao je u južnom Tirolu, pohađao vojnu akademiju, magistrirao ekonomiju u Beču i potom se zaposlio u investicionoj banci u Londonu. U trenutku kada je za građane zapadne hemisfere promena posla predstavljala veliki rizik, 2008. godine, Stefan se vraća svojoj velikoj pasiji – otkrivanju novih i darovitih modnih stvaralaca.
On i njegov brat osnivaju sajt NJAL, koji vrlo brzo postaje relevantan u svetskim okvirima. Pored skoro 10.000 kreatora koje predstavlja, portal se bavi i fenomenima iz sveta mode, kao i refleksijom društvenih kretanja na svet estetike i odevanja.
Prolazak kroz NJAL je mini put oko sveta – zastupljeni su brendovi iz više od 90 zemalja, a mnogi komadi mogu da se naruče i kupe. Stefan insistira da sam vidi sve ono što će se naći u prodaji na sajtu, jer smatra da je deo modne umetnosti i dobar “kraft” spajanje kvalitetnih materijala i besprekorne izrade.
Kao gost beogradskog Fashion Week-a, Sigel je imao priliku da vidi upravo ono što voli da afirmiše – sveže ideje, nove ljude, originalan pristup modi. Tokom razgovora hvali ovdašnje dizajnere, i veoma mu se sviđa Beograd. I baš zato što ne deluje kao neko ko laska da ne bi uvredio domaćine, ove komplimente shvatili smo ozbiljno…
Po povratku u London, Stefan je za svoj portal napisao tekst o poseti jugoistočnoj Evropi, koji je objavio i italijanski “Vogue” a za Faar je odgovorio na pitanja koja se tiču modne industrije ali i njegovih ličnih afiniteta:
Naredna godina će biti mali jubilej za brend Not Just A Label, naime navršava se 5 godina od lansiranja portala. Koji su najveći problemi u ovakvoj vrsti posla, a šta ti čini posebnu satisfakciju? Imaš li neki novi “petogodišnji plan”, i koliko su se ideje koje ste imali 2008. godine ostvarile?
Ostvarivati svoj san, i raditi posao koji voliš – to je najveća nagrada. Ali, tokom ovog puta sam morao da prihvatim i poteškoće i probleme sa kojima sam se susretao. Nikada nije lako promeniti nešto, ili inovirati…Imamo planove, i za sledeću i za narednih pet, ali i za 1020 godina, ipak, to su samo planovi. Naš projekat je uzbudljiv, stvari se događaju preko noći i možda se nađemo u situaciji da radimo nešto potpuno različito već sledećeg dana. U svakom slučaju, moja dužnost je da zadržimo pravac u kom smo krenuli.
Odrastanje uz uticaj različitih evropskih kultura je verovatno obeležilo način na koji generalno pristupaš stilu. I danas dosta putuješ i komuniciraš sa različitim modnim uticajima. Svaka regija u Evropi ima svoj karakteristični jelovnik-šta bi to bile karakteristike Italije, Francuske, Skandinavije, Nemačke i jugoistočne Evrope kada je u pitanju stil?
Ne očekujete valjda da govorim o skandinavskoj jednostavnosti, nemačkom dizajn-pragmatizmu ili romantičarskom pristupu u Italiji? Naravno, nabrojao sam suštinske stereotipe, u kojima ima i istine. Zaista verujem da živimo u svetu koji je globalizovan – kreativci, posebno modni dizajneri, putuju, oni žive na različitim mestima i upijaju kulture i okruženje. Pokušavamo da modu percipiramo kroz to kakva je, a ne odakle dolazi.
Tvoj lični imidž nije ni na koji način ekscentričan, i odevanjem ne govoriš “hej, ja sam modni guru”. Takođe, mnogi poznati kreatori su uniformisani ili nose samo crno. Koliko ti je važno ono što ćeš ujutru da obučeš? Da li si samo “modni voajer” ili i sam rado ulaziš u igru “modiranja”?
Ne mislim da je nužno “modirati se” ako si deo modnog sveta. U stvari, to može biti potpuno pogrešan koncept. Iz nekog razloga svi koji nešto znače u ovom svetu govore tiho, i karakteriše ih neupadljiva elegancija. Moda je medij kroz koji se izražavamo pa i ja to radim kroz izbor svog ličnog stila.
Portal NJAL je mesto na kome mnogi ljudi preko noći mogu da postanu zvezde, i da se njihovi brendovi nađu na crvenom tepihu ili VIP osobama. Takođe, kroz sadržaj se ne libite da provocirate i otvorite teme koje se tiču i kontroverznih pitanja modnog biznisa. Ovde se vidi i tvoja strana koja želi da se bavi i društvenom ulogom mode. Da li i koliko sam smatraš da je važno uklapati svest o savremenom društvu i san koji lepa odeća nosi sa sobom?
Rekao bih da je moja tendencija da provociram i polarizujem, smatram da je interesantno da se akcentuju određeni elementi mode koji se inače ignorišu, zaboravljaju ili nisu dovoljno jasni. Jedino ako čitaocima prikažemo svaki segment i punu informaciju, oni mogu da naprave odluku i da nezavisno razmišljaju. Na žalost, mase danas više vole da žive u svetu koji su drugi kreirali za njih.
Naši čitaoci bi, sasvim sigurno, voleli da čuju nešto o tvojim ličnim preferencama. Koje brendove ceniš, za koje gradove smatraš da su najuzbudljiviji kad je stil u pitanju, postoji li neka osoba iz javnog života za koju smatraš da bi mogla biti modni i intelektualni uzor?
Sad bih verovatno morao da pomenem 10,000 brendova sa kojima sarađujemo, iz preko 100 zemalja u svetu. Ja sam osoba koju ne drži pažnja, ne navikavam se na stvari. Volim ideju “novi dečko u gradu”, zato što stalno putujem i otkrivam sve što mi je novo. Zato mi se dopadnu gradovi za koje bih u prvi mah mislio da mi ne odgovaraju. Isto važi i za životne uzore.
Bavio si se ekonomijom, radio u investicionoj banci…Bila je krupna odluka da se prebaciš na relativno nesigurno tržište modnog biznisa, i to u momentu kada je nastupala svetska recesija. Šta te je opredelilo da preuzmeš rizik i započneš NJAL?
Iskreno, teži korak je bio da počnem da radim u banci, nego da iz svega toga izađem. Video sam to kao lični eksperiment, možda da potvrdim roditeljima da mogu da dobijem posao koji mnogi tako žarko žele. Probao sam, i otišao…i to da radim mnogo uzbudljivije stvari. Kao što sam već spomenuo, ne drži me mesto…
Pretpostavljam da, obzirom da si preduzetnik, obraćaš pažnju na kretanja u svetskoj ekonomiji. Ipak, tvoj biznis je moda. U ovom sklopu, koji su to prvi sajtovi koje posetiš kad ustaneš ujutru? Ima li modnih portala koje ceniš i koje redovno pratiš?
Kad ustanem, najčešće posetim pet njuz portala, dva iz UK, dva iz Nemačke i obično po jedan iz Italije ili Amerike. Volim da pročitam različite poglede na slične teme. Naravno, imam i listu modnih sajtova i blogova koje “listam” tokom mirnih popodneva, ima ih tridesetak.
Bio si u Srbiji i sarađuješ sa modnim umetnicima sa Balkana. Ne iz kurtoazije, nego iskreno, da li smatraš da je jugoistočna Evropa u ritmu modnih dešavanja na Zapadu?
Nema razloga za to, jer onda ne bi imalo smisla dolaziti u Srbiju. Individualnost je sve!
Izgleda kao da je cela Evropa tvoja kuća, imaš zaista dinamičan život i profesionalni put. Ipak, želimo da, za kraj saznamo koje je to mesto ili grad koji sentimentalno najviše osećaš kao “svoj”?
Voleo bih da je tako, ali se osećam kod kuće uvek kada sam na tom mestu sretan i zadovoljan. Sutra odlazim u Alpe, i oni će biti moj dom sledećih nekoliko dana. Posle toga to može biti Sao Paulo, Njujork ili Los Anđeles, osim ako mi se neka devojka ne pridruži i ubedi me da se skrasim.