Maria Milojković je prevodilac za engleski jezik, pisac online sadržaja, bivša nastavnica engleskog...Objavila je knjigu za učenje engleskog za decu i mlađe tinejdžere "Sasvim običan kos" koju možete da kupite na Amazonu. Tekst o Svetlani koji sa Marijinog sajta prenosimo na AgitPop je objavljen na engleskom, na portalu Medium. Svetlanin profil na Instagramu je @svetlana_davidovac
* * *
Jedna penzionerka može svima da nam održi čas iz umetnosti pričanja priča – kako se postavlja zabavan i edukativan sadržaj na Instagramu
Čini se da niko nema ni loše zube ni tračak tuge na Instagramu. Specijaliteti iz restorana, ludi provodi, fensi životni stil i smaragdne destinacije. Raj sačinjen od raznobojnih slika.
A tu je i ta 74-orogodišnja nepoznata žena sa svojim oštećenim fotografijama. Boja na njima je izbledela pre 30-40 godina. Ipak, ona ima skoro 7.000 pratilaca samo 6 meseci nakon što je postavila svoju prvu sliku. Bez saradnje sa bio kim drugim, bez oglasa, influensera, štampe i marketinga sadržajem (eng. content marketing).
Kako?
Dragi marketari, gledajte i učite kako se koristi moć pričanja priča (eng. storytelling) za postavljanje zabavnog sadržaja na Instagramu.
Šta je „storytelling“ i zašto on tako dobro radi?
Pričanje priča ili „storytelling“ je proces u kojem želite da vaša publika primi neku poruku od vas. Ona može da bude različitih vrsta od „kupite moj proizvod“ do „moje vrednosti su dobre, čujte me“ .
Ovu poruku saopštavate kroz priču koja mora da ima 3 osnovna elementa:
- likove (najmanje jednog) – publika će se sa njima povezati,
- konflikt – vaš lik se suočava sa izazovom i prevazilazi ga na kraju,
- i razrešenje – neku vrstu završetka koji će pozvati čitaoce nešto urade (takozvani poziv na akciju ili na engleskom call to action).
„Storytelling“ je neophodni deo svake usspešne marketinške kampanje. Zašto?
Zato što ljudi slušaju priče već skoro 30.000 godina, još od prvih slika u pećinama. Zahvaljujući evoluciji prihvatamo priče ako su predstavljene u uzročno-posledičnom obliku, jer naš mozak na taj način funkcioniše.
U članku sa Buffer-a Nauka iza „Storytellinga“: Šta slušanje priče radi našem mozgu se kaže:
“Kada nam neko priča priču, stvari se dramatično menjaju, prema jednom istraživanju iz Španije (izvor – Njujork Tajms). Ne samo da se aktiviraju delovi mozga zaduženi za obradu govora, već se takođe aktivira i bilo koji drugi deo našeg mozga koji bismo koristili kada bismo doživljavali događaje iz priče.“
Ako samo slušate kako neko opisuje pokret, vaš mozak je aktivan kao da ste se vi pomerili. Slušajte kako vam neko priča o ukusnom jelu i vaš senzorni korteks će da se upali. Ako čujete da neko opisuje emociju, i vi ćete je osetiti. A emocija koju mi osećamo u isto vreme nas povezuje.
Marketari koriste priče kako bi se povezali sa svojom publikom. Oni uvek u glavi imaju mantru:
Radi se o vašem kupcu.
Da bi priča bila efektnija, pripovedači koriste jednostavne rečenice i izbegavaju komplikovane reči, jer ih mozak ignoriše u procesu slušanja.
Dobre priče su zabavne, edukativne i univerzalne. A ja baš znam baku koja to genijalno radi.
Svetlanin Instagram profil je autentičan
Njena ćerka Jelena joj je otvorila nalog i postavila prvih desetak slika da bi joj pokazala kako on radi. Onda je Svetlana preuzela nalog i počela da piše anegdote iz svog života.
Sada joj ćerka uveče pomaže da formatira tekst i stavlja emotikone, jer Svetlana to ne ume. Ali je ona autor i bira koje fotografije će da postavi na Instagramu. Sanja o tome da objavi svoju zbirku priča, bez ikakve želje da se od toga obogati. Ona je toliko zabavna ljudima da joj je Blic posvetio jedan članak.
Kada sam je pitala za dozvolu da pišem o njoj, rekla je:
“Kao što vidite, mene ne zanima da budem popularna pod stare dane, nego da narod nešto zanimljivo i lepo pročita, ako će više ljudi čitati pričice. Ja se uvek šalim – pa neću valjda sa 75 da reklamiram čarape za vene?“
Na platformi sa tuce filtera, gde su svi urednici sopstvenog Kosmopolitena, Svetlana Davidovac stvara svoj onlajn memoar uz pomoć crno-belih i izbledelih fotografija u boji. Na slikama se vide nabori, odsjaj blica fotoaparata, neki likovi su nejasni, ali nama to ne smeta.
Zato što nam ona priča priče i mi joj verujemo. Ne predstavlja svoj život kao listu želja koje je ostvarila pre smrti. Kritična je prema najbližima, pričajući o usponima i padovima iz realnog života.
Kako izgleda njen profil
Među drečavim bojama Instagrama njene retro slike su pravo osveženje. Donose nam humor i utehu. Evociraju osećanja i bude uspomene na prošla vremena.
To je mešavina ljudi i era:
- život njenih predaka Jevreja koji su postali protagonisti u knjizi “Na Drini ćuprija“ koja je dobila Nobelovu nagradu za književnost,
- nedaće II Svetskog rata,
- život nekad bogatih ljudi u komunističkoj Jugoslaviji,
- preljubništvo njenog oca i razvod roditelja,
- protesti 1968. godine,
- kockanje njenog muža i visoko društvo,
- ćerka koju su ona i njena majka razmazile, jer je Svetlanin muž tragično nastradao u saobraćajnoj nesreći,
- davno prošao džet set i establišment.
Kako da ne volite prošlost od pre 30-40 godina?
Među njenim postovima na Instagramu vidite dramu ličnih života između velikih istorijskih događaja XX veka. A šta je istorija kojoj ste prisustvovali nego zbirka ličnih uspomena iz tog perioda?
Njen smisao za humor, njen sistem vrednosti, kosmopolitski duh, njen ukus, obrazovanje i uspomene male bogatašice koju preziru deca radničke klase.
Kako nas Svetlana vodi u svoje detinjstvo, mi vidimo tu malu devojčicu. Ona evocira dobre uspomene: patrijarhalne norme, porodične ručkove petkom, popularne TV emisije, poznate ličnosti, političare, velike događaje i skandale. Sve je to nestalo.
Svetlanine priče imaju ono šta imaju sve dobre priče. One su:
- zabavne, kao što je ona o psu kojeg je dala “kad mi je dosadio“ (što je šala),
- edukativne, jer ona priča o istorijskim ličnostima koje je poznavala i nekadašnjem načinu života sa kojim smo sada delimično upoznati,
- univerzalne, jer je njena „histerična i tvrdoglava“ ćerka verovatno svako od nas, ljubi nas majka,
- jednostavne,
- nezaboravne.
Po nekad nas zamoli da pogledamo tekst njene ćerke (Jelena je filmski kritičar), što radi kao neka vrsta poziva na akciju (eng. CTA).
Kako njene reči dopiru do naših srca
Ona dobro poznaje svoju publiku. To su uglavnom vršnjaci njene ćerke, ljudi od 30-ak i 40-ak godina.
Slušajući o odrastanju njene ćerke Jelene, mi vidimo svoje detinjstvo. Ono je bilo najbolje detinjstvo koje možete imati: 20-oro dece koja se igraju napolju posle škole, ugodnost kuće iz 80-ih, sigurnost, osećaj da te čeka čitav svet, a ti znaš da te vole i da si bezbedan. Sve je to nestalo i nedostaje nam iako znamo da je život tada bio daleko od savršenog.
Pratimo jer jer nam donosi utehu i sa njom nam je lepo. Vidimo dinamiku porodice uticajnih ljudi koji su patili i uživali, kao i svi mi. Svetlana evocira svoje lepe uspomene pune interesantnih ljudi, bogatu porodičnu istoriju i crnu ovcu porodice u svojim duhovitim pričama. Navodi arhetipove koje svi razumemo i kako da je onda ne volimo zbog toga? Svetlanini postovi na Instagramu dokazuju da je ona tiha kraljica Instaća.